Miksi perinteiset laihdutusmenetelmät eivät toimi? (osa 3)

Tämä blogikirjoitus on kolmas osa sarjaa, jossa käsittelen ongelmia perinteisissä laihdutuskeinoissa. Ensimmäisessä osassa käsittelin ongelmia mestari-kisälli –mallissa. Kirjoituksen löydät täältä. Toisessa osassa käsiteltiin niitä ongelmia, joita syntyy, kun kesitytään muuttamaan useita asioita kerralla. Tämän kirjoituksen löydä täältä.

Perinteisillä laihdutuskeinoilla tarkoitan kaikkea Painonvartijoista kalorinlaskemiseen, useimpia verkkovalmennuksia ja superdieettejä. Tarkoitan näillä kaikkea muuta paitsi maltillista elämäntapojen muutosta, joka tapahtuu pitkällä aikavälillä, ja yksi asia kerrallaan ja jonka lähtökohtana toimii jokaisen oma ainutlaatuinen elämäntilanne. Eri tutkimukset osoittavat jopa 96% perinteisillä keinoilla laihduttavien palaavan takaisin lähtöpainoonsa pitkällä aikavälillä mitattuna. Mistä tämä johtuu?

Tässä kirjoituksessa käsittelyssä ovat ongelmat, jotka aiheutuvat siitä, kun muutoksessa keskitytään prosessin (eli niiden maltillisten muutosten) sijaan pelkkiin tavoitteisiin.

Keskittyminen tavoitteisiin

Ongelma 1: Keskittyminen ruokaan ja liikuntaan

Ole aivan rehellinen: jos kaikki olisi kiinni pelkästä ruoka- ja liikuntasuunnitelmasta, olisiko sinulla tällä hetkellä painonhallintaongelmia? Jos kyse olisi pelkästä tiedosta (jota personal trainerit ja valmennusten tarjoavat panttaavat), olisiko sinulla nyt hyvinvointiin liittyviä haasteita? Tieto on nykyaikana pelkkä myytti. Minä haluan sanoa sinulle tämän: sinulla on kaikki maailman tieto, jota tarvitset ongelmasi ratkaisemiseen. Ja jos ei ole, se on muutaman klikkauksen päässä Internetissä. Sinun ei tarvitse tietää enää enempää. Tieto ei ole muutoksen, hyvinvoinnin tai laihtumisen kannalta olennaista.

Miksi sitten useimmissa valmennuksissa keskitytään lähes poikkeuksetta tietoon? Miksi keskiössä ovat ruokavaliot ja liikuntaohjeet ja lisäravinneohjeistukset? Koska se on mediaseksikästä ja myyvää ja tuo nopeita tuloksia.

Pysyvä muutos taas ei ole kiinni tiedosta, vaan kaikesta sen ympärillä: tiedon soveltamisesta, motivaatiosta, itselleen sopivista tavoitteista, itsensä tuntemisesta ja omaan elämään mukautetusta tahdista.

Onko sinulle koskaan tuonut pysyviä muutoksia ulkoa määritelty ruokavalio ja treeniohjeet? Jos on, niin onneksi olkoon: kuulut siihen neljään prosenttiin, jolle tämä strategia toimii. Entäs me muut? Opetellaan soveltamaan sitä jo itsellämme olevaa tietoa.

Omissa valmennuksissani tämä tapahtuu itsetarkastelulla, päiväkirjan pitämisellä ja yksi kerrallaan tehtävillä muutoksilla. Minulta ei valitettavasti saa vastauksia, minä vaan autan sinua ottamaan oman elämäsi asiantuntijuuden käyttöön.

Ongelma 2: Asenne laihdutusta kohtaan

Mitä sanoja sinulla tulee mieleen, kun ajattelet sanaa ”laihduttaminen”? Kysyn tätä todella usein valmennettaviltani. Yleensä litania näyttää tältä: kieltäytyminen, lakko, herkuttomuus, kuuri, itsekuri, treenaaminen, hikoilu, niskasta itseään kiinni.

Ihminen janoaa luontaisesti miellyttäviä asioita ja helppoutta. Jos laihduttaminen koetaan yllä olevan kaltaisena helvettinä, ei ole mikään ihme, että laihduttaminen on pelkkiä kuureja pysyvän elämäntavan sijaan. Ei itsekurilla voi koko loppuelämää elää! Elämän tulee olla ihanaa ja täynnä nautintoa!

Perinteisissä laihdutusmenetelmissä korostetaan kovasti itsekuria, tietynlaista suunnitelmaa ja ohjelman noudattamista, ja tämä kaikki on ongelmallista itsessään. Mitä jos lähtisit laihtumiselta hakemaan jotain ihan muuta? Esimerkiksi helpompaa oloa, kehittymistä, virtaa ja energiaa?

Ongelma 3: Täydellisyyden tavoittelu

En siis ollenkaan ihmettele, miksi elämäntapamuutoksissa ja lahdutuksessa tavoitellaan ”täydellisyyttä”. Se on se kaava, jolla hyvinvointibisneksessä on jo pitkään menty. Tässä ohjeet, ole hyvä ja toteuta -mentaliteetti tuottaa pahoja ongelmia.

Kaikenlaiseen oppimiseen kuuluu myös hapuilu ja taantuminen sekä erilaiset vaiheet. Vaihtelevat elämäntilanteetkin tuovat oman haasteensa. Yleensä uuden opettelu tehdään yksi vaihe kerrallaan edeten helposta vaikeampaan.

Miksi ihmeessä hyvinvointitaidot olisivat sellaisia, että niihin sen sijaan riittää pelkkä päätös ja sen jälkeen on kiinni omasta tahdonvoimasta onnistuuko muutos?

Mikä on ongelmana siinä, että tavoitellaan kerralla täydellistä suoritusta eikä keskitytä muuttamaan tapoja yksi kerrallaan? Vaikka saisimme kolme asiaa viidestä tehtyä, olo on pettynyt. Eivätkä perinteisten dieettien valmentajat yhtään helpota oloa:

”Ei kuivattuja hedelmiä! Jos valmennusohjeissa sanotaan 1 hedelmä (max 200g), niin siitä ei ole lupa soveltaa.”

”Neljä salitreenikertaa ja kolme aamuaerobista. Aamuaerobisen saa halutessaan yhdistää salitreeniin max kerran viikossa, vaikka treeni ei olisikaan aamulla.”

Nämä ovat aitoja verkkovalmennusten ohjaajien neuvoja heidän valmennettavilleen. Olen tutkimusmielessä testannut useita isoja ja pienempiä verkkovalmennuksia ja valitettavasti minulla on kerättynä samantyyppisiä lainauksia iso lista.

Keskity tarpeeksi hyvään, sinulle sopivaan muutokseen. Täydellisyyden tavoittelu ja liian tiukat raamit kääntyvät sinua itseäsi vastaan.

P.S.

Mitä haluan sanoa omista valmennuksistani: olen todella oppinut, että ihmiset eivät muutu tiedolla, vaan soveltamisella. Siksi haluankin verrata omia valmennuksia mestari-mestari –valmennuksiksi, koska niissä jokainen toimii itsensä parhaana asiantuntijana oman kehonsa suhteen. Oma intohimoni onkin auttaa ihmisiä ajattelemaan itse ja löytämään sen oman uniikin polkunsa ja piilotetun potentiaalinsa. Haluan haastaa valmennettaviani oppimaan asioita heistä itsestästään.

Seuraava henkilökohtainen Ihmeminä-verkkovalmennus alkaa sunnuntaina 4.8. ja valmennukseen ilmoittautuminen päättyy jo lauantaina 27.7. Lisätietoa saat täältä: https://ihmeliike.fi/course/ihmemina/

P.P.S Ensimmäinen osa tästä juttusarjasta löytyy siis TÄSTÄ ja toinen osa TÄSTÄ!

23.7.2019

0 responses on "Miksi perinteiset laihdutusmenetelmät eivät toimi? (osa 3)"

Leave a Message

Se vähän erilaisempi personal trainer
 © Ihmeliike 2019