Miksi perinteiset laihdutusmenetelmät eivät toimi? (osa 2)

 

Tämä blogikirjoitus on toinen osa sarjaa, jossa käsittelen ongelmia liittyen perinteisiin lahdutuskeinoihin. Ensimmäisessä osassa käsittelin ongelmia mestari-kisälli –mallissa. Kirjoituksen löydät täältä. Näillä perinteisillä laihdutuskeinoilla tarkoitan kaikkea Painonvartijoista kalorinlaskemiseen, useimpia verkkovalmennuksia ja superdieettejä. Tarkoitan näillä kaikkea muuta paitsi maltillista elämäntapojen muutosta, joka tapahtuu pitkällä aikavälillä, ja yksi asia kerrallaan ja jonka lähtökohtana toimii oma ainutlaatuinen elämäntilanne. Eri tutkimukset osoittavat jopa 96% perinteisillä keinoilla laihduttavien palaavan takaisin lähtöpainoonsa pitkällä aikavälillä mitattuna. Mistä tämä johtuu?

Tässä kirjoituksessa käsittelyssä ovat ongelmat, jotka tulevat siitä, että laihduttamisessa lähdetään muuttamaan liian montaa osa-aluetta yhtä aikaa.

Keskittyminen moneen asiaan kerralla

 

Ongelma 1: Itsetunto-ongelmat

Ihan ensimmäisenä haluan sanoa, että laihduttamisen vaikeudet eivät yleensä johdu sinun motivaatiostasi, halustasi tai itsekuristasi.  Useimmilla meistä todella on halua laihduttaa tai muuttaa elämäntapojaan paremmaksi. Kyse ei ole sinusta, kyse on huonosta strategiasta.

Oppisitko heti soittamaan pianoa, jos eteesi laitettaisiin kirjalliset ohjeet pianon soittamisesta, faktatietoa nuoteista ja ehkä jopa videomateriaalia?

Oletatko silti, että sinun tulisi osata muuttaa elämäsi sormia napsauttamalla, kun saat selkeät ohjeet elämäntapamuutoksesta eteesi? Ohjeet jotka saattavat sisältää tarkat speksit ruokailuista (kellonaika, grammamäärä, lisäravinteet, veden juominen…),  liikunnasta (monijakoiset kuntosaliohjelmat, aikataulut, aerobiset, kehonhuollot) ja kaikenlaisesta muusta (henkinen hyvinvointi, aikataulutus, nukkuminen, arjen hallinta…). Ajatteletko, että vain pelkällä päätöksellä ja tahdonvoimalla voimme muuttaa elämämme päälaelleen nyt kun on vielä tammikuukin ja kaiken uuden alku?

Vaikka saisimme kolme asiaa tehtyä oikein, olo tuntuu paskalta, koska emme yltäneet kymmeneen asiaan. Tunnemme, että vika on meissä. ”Miksi annoin itseni repsahtaa?” ”Mikä minussa on vikana?” ”Minulla on selkeät ohjeet, miksi en saa tätä toimimaan?” ”Miksi aina epäonnistun?”

Rakas ihminen: vika ei ole sinussa, vika on strategiassa.

 

Ongelma 2: Nääntyminen

On mahdotonta pitää kymmentä palloa ilmassa yhtä aikaa, jos kahdenkin kanssa on hankalaa. Useimmat dieetit laittavat kaiken uusiksi kerralla, ne heittävät kymmenen palloa ilmaan ja olettavat sinun ottavan koppia. Kovalla tsemppauksella se onnistuukin! Ja sitähän valmennuksissa saa! Yhteistä höyryä, että nyt lähtee! Oletko huomannut, että pikkuhiljaa loppua kohti tsemppaus hiljenee, porukka häviää takavasemmalle… Arki astui peliin.

Meillä kaikilla on omat ainulaatuiset elämäntilanteemme. On erityislapsia, parisuhderiitoja, koulun myyjäisiä, lomamatkoja, mahatauteja, haastavia työtilanteita ja ihastumisia. Jos laihduttamisen tai elämäntapamuutoksen strategiana on muuttaa paljon asioita kerralla, on se kokopäivätyötä. Ei siis ihme jos aina uudelleen uuvut, lopetat ja aloitat joskus myöhemmin alusta.

 

Ongelma 3: Alusta aloittaminen

Alusta aloittaminen tuntuu hyvältä, mutta se ei ole mitenkään tehokasta. Maanantait, tammikuut, loman jälkeiset päivät… Olemme todella hyviä aloittamisessa, koska olemme harjoitelleet sitä niin paljon. Raivaamme mielessämme pöydän taas kerran kaikelle uudelle, olemmehan tehneet niin lukemattomia kertoja. Uuden alun ilo on silminnähtävä: uusi dieetti, karkkilakko, suursiivous, valokuvakirjan tekeminen, konmaritus, vierashuoneen siivous…. Mutta uusissa aluissa piilee vaara: emme ehkä koskaan tule hyviksi asioiden loppuunviemisessä ja koe sitä iloa, joka asioiden saattamisesta päätepisteeseen tulee. Se ilo olisi monin verroin mahtavampaa!

Alun innostus on yleistä, kestävyys harvinaista. Elämässämme on niin paljon uusia alkuja ja vuoteen mahtuu lukemattomia uuden elämän maanantaipäiviä, koska meillä on niin vähän loppuja ja päätepisteitä.

Moneen asiaan keskittyminen jättää kaiken kesken, yhteen asiaan keskittyminen tuo mahdollisuuden viedä muutokset pysyväksi osaksi arkea.

 

Mahtavaa vuoden aloitusta jokaiselle!

P.S.

Mitä haluan sanoa omista valmennuksistani: olen todella oppinut, että ihmiset eivät muutu tiedolla, vaan soveltamisella. Siksi haluankin verrata omia valmennuksia mestari-mestari –valmennuksiksi, koska niissä jokainen toimii itsensä parhaana asiantuntijana oman kehonsa suhteen. Oma intohimoni onkin auttaa ihmisiä ajattelemaan itse ja löytämään sen oman uniikin polkunsa ja piilotetun potentiaalinsa. Haluan haastaa valmennettaviani oppimaan asioita heistä itsestästään.

Seuraava Ihmekeho-verkkovalmennus alkaa huomenna sunnuntaina 21.1. Pääset mukaan vielä ensi viikon aikana. Voit lukea valmennuksesta lisää täältä:https://ihmeliike.fi/course/ihmekeho-verkkovalmennus/

P.P.S Ensimmäinen osa tästä juttusarjasta löytyy siis täältä!

20.1.2018

0 responses on "Miksi perinteiset laihdutusmenetelmät eivät toimi? (osa 2)"

Leave a Message

Se vähän erilaisempi personal trainer
 © Ihmeliike 2017