Kuinka välttää pahan olon ruokaöverit juhannuksena? 5 vinkkiä parempaan oloon!

Suomalainen juhlakulttuuri on hyvin omanlaisensa. Meille juhliminen voi tarkoittaa kolmen päivän yöpukuhaahuilua ja suklaansyömistä tai kahden päivän alkoholilla läträämistä. Meille juhliminen saattaa olla pukupönötystä tai yhdessä saunomista. Ja ruokaövereitä, meille juhlminen voi tarkoittaa ruokaövereitä.
Ihan ensimmäiseksi haluan sanoa, että en todellakaan ole sitä mieltä, että juhlapäivinä tarvitsisi kieltäytyä mistään tai varsinkaan olla dieetillä. Juhla on juhlaa, joka katkaisee ihanasti arjen ja herkuttelu on todellakin osa sitä. On kuitenkin aivan mahdollista sekä juhlia että pitää kiinni hyvästä olosta ja omista tavoitteistaan. Jos sinä et kuulu siihen joukkoon, joka rakastaa ähkymäistä olotilaa, seuraavat vinkit voivat olla sellaisia, joita tulevana juhannuksena voisit harjoitella.

 

  1. Nojaa hyvinvointisi kulmakiviin myös juhla-aikoina ja pidä hyviä tapojasi yllä. Mikä tuo juuri sinulle hyvän olon arjessa? Liikkuminen? Lautasmalli? Runsas veden juominen? Jooga? Puuroaamupala? Olen itse nostanut oman salikäyntini juhlapäivinä oikein erityisasemaan: jopa jouluaattoni alkaa kiireettömällä tappotreenillä.

 

  1. Syö ruokaa jota rakastat ja joka rakastaa sinua takaisin. Myös juhlapöydässä voi tehdä valintoja paremman hyvän olon puolesta, varsinkin jos varustat juhlapöydän itse! Mikä on herkkuasi ja silti tavoitteittesi mukaista apetta? Lohi, herkkusalaatti, falafel vai raakasuklaa? Tai onko olemassa välimallin vaihtoehtoa: voisitko kahden grillimakkaran sijaan syödä yhden ja lisäksi runsaasti salaattia?

 

  1. Syö vain niitä herkkuja, joita todella himoat, älä tyydy niihin joita on tarjolla. Usein överikokemus syntyy kaiken pienen näpsimisestä, kuivien kokouspullien järsimisestä tai grilliin unohtuneista makkaroista. Säästä herkutteluhetkesi niihin tilanteisiin, kun tarjolla on jotain todella himoamaasi herkkua. Kysy itseltäsi: Lähtisinkö ostamaan tätä herkkua varta vasten kaupasta itseäni varten? Jos lähtisit ja usein niin teetkin, nauti täysin rinnoin! Jos taas et, jätä ”herkku” syömättä ja kurvaa vaikka kaupan kautta.

 

  1. Syö vain silloin kun sinulla on nälkä. Tarkennan: Älä kieltäydy haluamastasi herkusta, vaan siirrä sitä myöhemmäksi. Yleensä överiolo tulee siitä, kun aamu alkaa runsaalla herkkuaamiaisella, seuraavaksi näpsitään suklaata, lounaan päälle otetaan kunnon annoksia jälkiruokaa ja suklaamansikoiden näpsimistä jatketaan leffan ääressä. Illalla saatetaan tehdä jotain herkkua yhdessä kokaten ja koko ajan kuormasta näpsien. Ilta menee hyvän ruoan ja runsaan juoman äärellä ystävien tai perheen seurassa. Toisin sanoen syömme koko ajan. Jos paha olo yllättää suklaan takia, syömme esimerkiksi voileivän tasoittamaan makeaövereitä. Me kaikki tiedämme, että ensimmäiset suupalat mistä tahansa herkkuruoasta ovat niitä parhaimpia. Paranna siis juhlakokemustasi ja kysy itseltäsi: onko minulla nälkä? Jos on, anna palaa, jos ei, odota hetki: se on kaiken vaivan arvoista!

 

  1. Keskity itse juhlaan! Onko todellakin niin, että täydelliseen juhlakokemukseen tarvitaan valtavia määriä ruokaa ja juomaa koko ajan? Mieti mikä sinulle on juhlassa tärkeää: onko se rakkaat ihmiset, keskikesän tunnelma vai saunominen? Et jää mistään paitsi vaikka et söisikään kolmea palaa suklaakakkua, herkut eivät tästä maailmasta lopu ja niitä yleensä saa jo vaikka heti seuraavana päivänä.

Rauhallista hyvän olon juhannusta jokaiselle!

0 responses on "Kuinka välttää pahan olon ruokaöverit juhannuksena? 5 vinkkiä parempaan oloon!"

Leave a Message

Se vähän erilaisempi personal trainer
 © Ihmeliike 2017
X