Haluatko tehdä elämäntapamuutoksesi nopeasti vai pysyvästi? 5 ratkaisevan tärkeää vinkkiä pysyvän muutoksen tekemiseen

Aina ajoittain saan viestejä ihmisiltä, jotka ”haluavat ottaa itseään niskasta kiinni”, ”kesäksi kuntoon” tai ”haluavat löytää kadonneen itsekurin”. Mielestäni jokaisen meidän tulisi löytää elämä, jossa näin ei tarvitsisi tehdä. Kokosin viisi vinkkiä siihen, kuinka tehdä elämäntapamuutos hitaasti, mutta pysyvästi.

 

  1. Harjoittele. Hyvinvointiin liittyvä tapa on taito, ei päätös.

Mieti yksi asia, jossa olet hyvä. Onko se pianonsoitto? Käsityöt? Ruoanlaitto? Päätitkö olla siinä asiassa hyvä ja olit, vai onko takana pidempiaikainen harjoittelu ja rutiini?

Mieti seuraavaksi viimeisintä dieettiäsi tai elämäntapamuutostasi: päätitkö, että nyt vaihtuu ruokavalio, nyt alkaa lenkkeily, nyt alan juomaan kaksi litraa vettä päivässä? Mitä sitten kävi? Kuinka nopeasti palasit siihen ruokavalioon ja tapoihin joita olet harjoitellut vuosikaudet?

Jos nyt aloittaisit pianonsoiton nollasta opettajan avustuksella, kuinka pitkälle ajattelisit pääseväsi kahdessa kuukaudessa? Jos nyt aloittaisit uusien elämäntapojen opettelun kahdeksan viikon nettivalmennuksessa, tulisiko sinun mielestäsi osata uudet tavat ja taidot täydellisesti valmennuksen lopussa jatkaen itsekurilla hamaan tulevaisuuteen?

 

  1. Älä kiirehdi. Hitaus on tasaista, tasainen on nopeaa.

Mieti hetki omaa laihdutushistoriaasi: kuinka monta kertaa olet ottanut nopean lähdön, laittanut kaiken energiasi itsesi tsemppaamiseen ja kaiken tekemiseen kerralla oikein ja nopeasti? Sait nopeita tuloksia, mutta ehkä päädyit yhtä nopeasti alkutilanteeseesi. Nopea matka on usein kuoppainen ja epävarma, täynnä erilaisia kokeiluja ja pikaratkaisuja. Olet ottanut kuusi pikajuoksuaskelta eteenpäin, seitsemän taaksepäin, taas kolme eteenpäin, kolme taaksepäin. Nopeus on hidasta, koska emme saavuta pysyvyyden tilaa. Vai kuinka on: onko nopeat ja ehdottomat muutokset isoilla tuloksilla saaneet sinua voimaan hyvin vielä monen vuoden päästäkin? Kuinka monta vuotta olet harrastanut laihduttamista pääsemättä pysyvästi kiloakaan eteenpäin?

Hitaampi lähestyminen on todellakin hidasta. Hidasta, mutta tasaista ja tasainen tekee siitä nopeampaa. Jos opettelet ottamaan yhden liikuntakerran viikkoosi ja teet siitä elämänmittaisen tavan, saat huikeasti enemmän tuloksia kuin kolmen kuukauden tsempillä puolimaratonille, jonka jälkeen juoksuinto hiipuu. Puoli askelta eteenpäin, puoli askelta eteenpäin, tipunaskel taaksepäin, puoli askelta eteenpäin…

  1. Hyväksy keskeneräisyys. Täydellisyyteen pyrkiminen on usein suurin edistyksemme este.

Yksinkertaisesti: täydellisyyttä ei vaadita, siihen ei pyritä, eikä se ole edes mahdollista.

Kuinka monta kertaa olet luonut tavoitteen ja hylännyt sen sitten jossain vaiheessa mahdottomana? Kuinka monesti olet siirtänyt tavoitettasi ensi maanantaihin, kun tämä viikko meni muutenkin penkin alle? Oletko jättänyt viisijakoisen saliohjelman kesken, palasivatko karkit edelleen elämääsi sokerittoman kuukauden jälkeen, mitä tapahtui uuden vuoden lupaukselle?

Olen sitä mieltä, että jopa tupakanpoltto tulisi tehdä asteittain: opetella uusi tapa aamukahvin jälkeen, harjoitella sosiaalisia tilanteita yksi kerrallaan. Kuinka kävi sen pianonsoiton kanssa? Osasitko soittaa heti nyt kun kerran päätit?

Hyväksy se tosiasia, että opimme koko ajan lisää. Virheetöntä elämää ei ole olemassakaan.

 

  1. Jätä draama pois. Keskity asioihin, joihin voit vaikuttaa.

Söit eilen suklaakakkua -ok. Jätit suunnittelemasi treenin välistä -ok. Et pääse salille, koska sinulla on pieniä lapsia -ok. Tää viikko on ihan järjettömän kiireinen töissä –ok.

Enkä tarkoita ”ok” niin kuin en välittäisi. Tarkoitan ”ok –Näin asia on, ymmärrän. Mitäs myö voitaisiin tehdä seuraavaksi?” Liian usein käytämme energiamme asioihin, joihin emme voi millään tapaa vaikuttaa ja luomme draamaa, joka estää meitä tekemästä eteenpäin.

Jos sinulla on pieniä lapsia, etkä pääse salille, unohda se sali hetkeksi. Keskity sen sijaan asioihin, joita voit tehdä. Voisitko jumpata kotona? Voisitko tehdä treeniä vaunujen kanssa? Haluatko ylipäätään edes treenata? Mihin asiaan sinä VOIT vaikuttaa?

Jos istut yhtäkkiä ruuhkassa ja sinulla on kiire tapaamiseen, mitä teet? Soitatko tööttiä ja kiroilet ja manaat ympärillä olevia ihmisiä vai soitatko ja pahoittelet myöhästyväsi?

  1. Keskity tekemiseen. Tulokset tulevat teoista, ei tiedosta

En useinkaan tee asiakkailleni ruokavalioita, koska suurin osa asiakkaistani kyllä tietää, miten heidän pitäisi syödä. Toisin sanoen he kyllä osaisivat tehdä sen ruokavalion myös itselleen tai vähintään löytäisivät jonkun kokeilemisen arvoisen dieetin netistä. Kyse ei useinkaan ole tiedosta, kyse on teoista.

Kun kyse on teoista, täytyy kohdepiste siirtää loputtomasta tiedonhausta omaan, juuri nyt tapahtuvaan elämään. Mikä sinua auttaisi konkreettisesti siirtämään tiedon käytäntöön? Olisiko se etukäteen suunniteltu neljän viikon ruokalista, jonka pohjalta tekisit ostoslistan? Olisiko se lenkkikaverin hankkiminen? Olisiko se dosetti, joka auttaa muistamaan vitamiinit? Olisiko se muistutus puhelimessa venytellä Salkkareiden aikaan? Mikä voisi auttaa juuri sinua?

 

Ainoa asia, johon voit todella vaikuttaa, on tämä hetki ja seuraava päätös. Et voi muuttaa pitkäksi venähtänyttä viikonloppua, et voi laskea hyvinvointiasi seuraavan viikon hyvien suunnitelmien varaan.

Terveellistä elämää iloineen, suruineen, herkkuineen, lenkkeineen ja terveellisine tapoineen eletään ja opetellaan juuri nyt, ei ensi viikolla tai sitten kun stressi helpottaa. Palkintoja ei jaeta suunnitelmista ja tiedosta, palkinnot jaetaan omannäköisestä terveestä elämästä sekä hyvien tapojen päivittäisestä harjoittelusta.

 

0 responses on "Haluatko tehdä elämäntapamuutoksesi nopeasti vai pysyvästi? 5 ratkaisevan tärkeää vinkkiä pysyvän muutoksen tekemiseen"

Leave a Message

Se vähän erilaisempi personal trainer
 © Ihmeliike 2017
X