5 vinkkiä salimaailmasta, joita voit soveltaa elämäntapamuutokseen

Olen kerta kaikkiaan kiitollinen vanhalle ystävälleni, joka tutustutti minut aikoinaan tavoitteelliseen lihaskuntoharjoitteluun, saliharjoitteluun ja Crossfittiin. Olen oppinut tuolta maailmasta todella paljon asioita, joita olen menestyksekkäästi soveltanut omassa sekä asiakkaiden elämäntapamuutoksissa. Tässä niistä viisi:

 

1. Tee suunnitelma

En tiedä toista niin turhauttavaa lajia, kuin kuntosali, jos sitä harrastaa ilman minkäännäköistä suunnitelmaa. Itse ainakin keksin tuhat tekosyytä lopettaa treeni vähän aikaisemmin, tehdä sarjoja vähän vähemmän tai laskea tehoja vähän alaspäin, jos suunnitelma puuttuu.

Sama kaikessa muussakin: jos sinulla ei ole suunnitelmaa, mitä syöt tänään lounaaksi, saatat päätyä burgerille. Jos sinulla ei ole suunnitelmaa, missä vaiheessa luet tenttiin, pänttääminen saattaa jäädä viime tippaan. Jos et ole määritellyt unelmiasi, et ehkä vahingossakaan eksy niitä kohti.

Kyse on ennen kaikkea fokuksen keskittämisestä ja vaihtoehtojen rajaamisesta. Jos kaikki on koko ajan mahdollista, on suuri vaara olla valitsematta mitään.

 

2. Etene alhaalta ylöspäin

Saliharjoittelussa kaiken a ja o on tekniikka: Ilman sitä kuormien liikuttaminen on vaarallista ja tehotonta. Seuraavaksi tulee säännöllisyys: ilman sitä kehitys tyssää, polkee paikallaan tai ottaa takapakkia. Vasta viimeisenä tulee intensiteetti, kikkailu ja soveltaminen

Tämä järjestys pätee lähestulkoon kaikkeen muutokseen elämässä: perusta, säännöllisyys, soveltaminen.

Harmillisesti moni aloittaa muutoksen ihan väärästä päästä. Ennen kuin tiedetään, minkälainen ruokavalio (perusta) sopii itselle, saati, että sen olisi saanut pysyväksi osaksi arkea (säännöllisyys) lähdetään kokeilemaan hyperdieettiä, paastoa tai hyvin rajattua ruokavaliota (soveltaminen).

Ei ihme, että korttitalo sortuu, kun perusta puuttuu.

 

3. Just do it

Minäpä kerron sinulle salaisuuden: noin 90% kaikista kerroista minua ei huvita lähteä treenaamaan. Ei yhtään, mutta menen silti. Miksi? Koska tiedän, että siitä tulee minulle hyvä olo. Tiedän, että heti, kun aloitan treenin, se yleensä vie mukanaan. En odota motivaatiota, vaan luon sitä. Tähän kyllä todellakin auttaa myös se aiemmin mainittu suunnitelma.

Mihin asiaan sinä haluaisit motivaatiota? Parempaan syömiseen, sellon soittamiseen, puutarhan perustamiseen? Aseta pienin mahdollinen tavoite ja saavuta se. Aloita, mene ja tee, älä jossittele, vertaile ja kuulostele. Pidä tästä kiinni kynsin hampain ja hyvin nopeasti se on säännöllinen tapa, joka ruokkii itse itseään.

 

4. Keskity omaan kehitykseesi

”Voittajat keskittyvät voittamiseen, häviäjät voittajiin” on yksi lempilainaukseni. Korostan usein omilla ryhmäliikuntatunneillakin sitä, että ei ole mitään merkitystä sillä, mitä naapuri vieressä tekee tai mitä minä edessä teen. Kaikista tärkeintä on keskittyä siihen, että oma tekeminen edustaa itselle eteenpäin menemistä ja kehittymistä.

Sama kaikessa muussakin: on hukkaan heitettyä energiaa olla kateellinen tai edes loputtoman kiinnostunut muiden tekemisistä, saavutuksista tai elämäntavoista. Laita energiasi siihen, miten juuri sinä onnistut muutoksessasi ja mitkä strategiat sopivat sinulle parhaiten.

Älä kopioi, älä matki. Mieti mikä edustaa sinulle kehittymistä kohti oman elämäsi palkintopallia.

 

5. Jos et muuta mitään, mikään ei muutu

Kuva: Mai Mönkkönen

Jos vuosi toisensa jälkeen tammikuussa aloitat taas sen saman hyperdieetin, laihdut ja lihot pian takaisin, on se melko tahallista pään seinään hakkaamista. Miksi odotat eri tulosta, jos teet kaiken samoin kuin ennen? Jos karkkilakko ei ole ennenkään tuonut helpotusta herkuttelutapoihisi, miksi se toisi sen tällä kerralla? Onko itsesi haukkuminen ja itseinho tuonut sinulle tuloksia? Entä totaalikieltäytyminen? Kesäkuntoon-kampanjat?

Uskalla tehdä elämääsi sellaisia muutoksia, joihin pystyt sitoutumaan. Puoli askelta kerrallaan on sietämättömän hidas etenemistapa, mutta jos vertaat sitä kymmenen askelta eteen, kaksitoista taakse –tapaan, alkaa se ollakin jo aika nopea. Maltti on tasaista ja hidasta, mutta tasaisuus tekee siitä nopeaa.

 

 

Ihania hellepäiviä kaikille! Salilla onkin tähän aikaan vuodesta ihanan viileää ja väljää 😉

0 responses on "5 vinkkiä salimaailmasta, joita voit soveltaa elämäntapamuutokseen"

Leave a Message

Se vähän erilaisempi personal trainer
 © Ihmeliike 2017